Механізм надання субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг передбачає наступне:
1. Право на призначення субсидії визначається з вартості послуг в межах норм споживання (незалежно від того, скільки громадяни фактично споживали у попередньому періоді). А розмір субсидії розраховується з обсягів фактичного споживання послуг у попередньому періоді, але не більше від установлених норм. Такий механізм розроблено з метою ефективного використання коштів державного бюджету.
2. Розмір плати громадян, за умови призначення житлової субсидії, не залежить від вартості послуг, взятої для розрахунку субсидії, а визначається в залежності від доходів (15 або 10 відсотків їх середньомісячного доходу). У повідомленні про призначення субсидії зазначається обов’язкова частка плати сім’ї в межах норм споживання, яку отримувач субсидії повинен вносити щомісячно. У разі, коли вартість фактично спожитої послуги менша ніж обов’язкова частка витрат на оплату цієї послуги, отримувачі субсидій сплачують її фактичну вартість.
3. Якщо сім’я економно споживала газ, воду, електроенергію у період отримання субсидії, при призначенні її на наступний термін розмір цих витрат зменшується на 2 відсотки за кожні 10 відсотків економії. Так, за 10 відсотків економії послуг обов’язковий платіж громадян зменшується з 15 до 13 відсотків сукупного доходу, за 20 відсотків економії частка плати громадянина зменшується з 15 до 11 відсотків доходу. Тобто, заощаджуючи енергоресурси, отримувачі субсидій мають можливість зменшити витрати на оплату житла до 9 відсотків, а сім’ї з пенсіонерів та інших непрацездатних громадян, а також сім’ї, до складу яких входять неповнолітні діти, інваліди І і ІІ групи – до 4 відсотків свого середньомісячного сукупного доходу.
4. Субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг надаються у безготівковому вигляді, тобто гроші перераховуються на рахунки організацій, що надають послуги; їх розмір змінюється в залежності від фактичного споживання.
5. При наданні субсидії визначається її орієнтовний розмір. Остаточна сума обраховується після закінчення терміну дії субсидії та отримання відомостей від організації, яка надає послуги, про фактичні обсяги їх споживання.
У разі коли по закінченні терміну отримання субсидії зазначені послуги використано на суму, меншу від призначеної субсидії та обов,язкової частки плати в межах норм споживання, невикористані кошти повертаються на рахунок управлінь праці та соціального захисту населення. У разі, коли по закінченні терміну отримання субсидії зазначені послуги використано на суму, більшу від призначеної субсидії та обов,язкової частки плати, управління праці та соціального захисту населення дораховують необхідні кошти на рахунки громадян в організації, що надають послуги, але не більше від встановлених норм.
Такий механізм вигідний як сім’ї, так і державі: - заощаджуються енергоресурси; - зменшується обсяг бюджетних коштів для надання субсидій; - сім’я зменшує свої витрати на оплату газу.